Eğitimin 'Zirve'sinden, yaşamın zirvesine...
Yazı boyutu Font küçült Font büyüt    Yazdır
Haber Detay »» Meyveyi Proteinle Tüketin (13.12.2013)

 

Zirve Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Funda Esin Fakılı, kış aylarıyla birlikte tüketimi artan meyvelerin tek başına tüketildiğinde vücutta yağlanmaya neden olduğunu söyledi.

Meyvelerin tek başına tüketilmesinin ciddi sağlık problemlerine yol açabileceğine dikkat çeken Fakılı, şunları söyledi: “Meyvelerin içinde Fruktoz denilen karbonhidratın en küçük yapıları bulunuyor. O da zamanla yağa dönüşüyor. Bu yüzden meyveler tek başına yenmemeli, yoğurt veya sütle tüketilmeli. Ekmek ve makarnadan nasıl korkuluyorsa aslında meyveden de korkulması gerekiyor. Fazla meyve tüketildiği zaman direkt yağa dönüşüyor ve özellikle bölgesel yağlanmalara sebep olabiliyor. Bu da ileride tansiyon ve kalp hastalığı gibi birçok hastalığın oluşmasında etken oluyor.”

Porsiyon kontrolüne dikkat!

Meyvelerin yeterli miktarlarda tüketilmesi gerektiğini vurgulayan Fakılı, “Meyveler, gereksinimden fazla tüketildiğinde fazladan enerji yani kalori alımına sebep oluyor. Bu nedenle meyve tüketiminde porsiyon kontrolüne dikkat edilmesi gerekiyor. Bir kişinin bir günde yemesi gereken meyve miktarı, üç-beş porsiyon arasında değişir. Bunu değiştiren faktör kişinin yaşı, cinsiyeti ve alması gereken kalori ile ilgilidir.” dedi.

Hepsini aynı öğünde yemeyin

Fakılı, günde üç porsiyon önerilen meyvenin hepsinin bir öğünde yenmemesi gerektiğine değinerek, “Bazı kişiler günde üç porsiyon meyve tüketimi öneriliyor diye üçünü birden aynı öğende yiyor. Bu çok yanlış. Porsiyon miktarını gün içine dikkatlice dağıtmak gerekir. Çocuklarda ve büyüme çağında meyve günde en az 3 porsiyon alınması gerekir. Örneğin 1 küçük boy elma, armut, şeftali veya 1 çay bardağı kiraz, erik veya çilektir bir porsiyondur. Karpuz kavunun 1 porsiyonu 2 parmak kalınlığında hilal şeklinde kesilmiş 1 ince dilim miktarıdır. Yetişkinlerde 2-3 porsiyon alımı yeterlidir.” diye konuştu.

Meyve çok çabuk acıktırıyor

Fakılı şunları söyledi: “Meyveler basit şeker içeren besinler olduğu için kan şekerini hızla yükseltip düşürücü etki yaparlar. Bu bağlamda meyvelerin glisemik indeksi göz önünde bulundurularak tüketilmesi gerekiyor. Örneğin incir, muz, karpuz, kavun ve üzümün glisemik indeksi diğerlerine oranla daha yüksektir ve daha çabuk acıktırırlar. Elma, armut ve şeftali gibi meyveler ise glisemik indeksi düşüktür. Glisemik indeksi yüksek olan meyvelerin tüketilmesinde sakınca yok ancak miktarının iyi ayarlanması gerekiyor.”